Alla inlägg under juli 2007

Av Johan Tullare - 16 juli 2007 10:39

eller HelveteHelveteHelveteHelveteHelveteHelveteHelveteH
elveteHelveteHelvete som Colting uttrycker det... (han kom på 16:e plats i VM)


Jag snor en oneliner från V... "för att vara så smart som du är så kan du vara rätt korkad"! :)


Tänkte köra Sundbyholmstriaden som ett genrep inför Kalmar. Kom iväg lite sent hemifrån så jag hann bli lite nervös att jag inte skulle hinna hämta nummerlapp, checka in cykel och förbereda mig. Men jag hann som vanligt med nån minut tillgodo. Allting kändes bra och jag värmde upp med lite crawl innan start.


Startskottet gick och det bar iväg mitt i klungan. Då kommer den där känslan att jag inte kan andas igen, f-n också. Men nu kom jag på varför, jag hade ju dragit iväg i elitens tempo. Jag lugnade ner mig och kunde börja crawla igen, ingen tid bortslösad på en massa bröstsim, skönt!


Det gick bra första varvet och så upp på land för att varva. Och shit, vad jobbigt det var. Det minns jag inte från Kalmar att det brukar vara så jobbigt att varva på land. Jag hade en kompis med mig som sa att alla såg lika trötta ut när vi varvade så det var visst inte bara jag.


Andra varvet gick utan missöden och jag hade fortf samma människor runt omkring mig, bl.a en bröstsimmare som simmade riktigt bra. På tredje varvet drog han ifrån men jag är ändå nöjd med simningen. Tyckte jag såg Micke Selvin sticka iväg på cykeln när jag sprang upp från simningen.


Snabb växling och så iväg på cykeln. Tyckte jag cyklade riktigt bra och det kändes relativt lätt trots vinden. In mot varvningen gick det extra lätt i medvinden. Ut på andra varvet och det kändes också bra. Tog en Squeezy med ca tio minuter kvar till växling och när jag drack tyckte jag det kändes som jag druckit ur nästan hela Vitargoflaskan som dagen till ära bestod av Vitargo Citrus blandad med en Red Bull.


Snabb växling igen och så iväg ut på löpningen. Det kändes riktigt bra att ha gett sig ut på löpningen tio minuter snabbare än i Göteborg (trodde jag, men det visar sig vara bara sex minuter snabbare). Det var två stycken backar på löpningen, de var inte så långa men riktigt branta. Första gick bra men andra vid två kilometer gick inte bra. Lårmusklerna krampade rejält och jag fick sänka tempot en aning. Det släppte efter ett tag men nu började jag få rejält med problem. Benen kändes som två blyfyllda stockar som jag släpade runt på. Kroppen orkade inte svara när jag försökte ta i heller. Jag drack nu vid båda vätskekontrollerna för att få tillbaka kraften. Det gick bara långsammare och långsammare och jag var till och med tvungen att gå bitvis. Mot slutet på sista varvet så började jag piggna till men då var det så dags.


Efter målgång så upptäcker jag att det är nästan hälften kvar i Vitargoflaskan så där har vi det, jag gick ut med vätskebrist på löpningen och det straffar sig rejält. Lurades nog lite av fartvinden på cyklingen och drack för lite. Så lärde jag mig nåt nytt idag också. Men som min klubbkompis J sa, dåligt genrep, lyckad föreställning. Hoppas på det! :)


Jag var riktigt nöjd med simningen och cyklingen men nu när jag kollar resultatlistan så ser jag att jag simmade näst sämst, cyklade sämst och såklart sprang sämst... f-n också! :(


Nånting positivt var att jag bröt min förbannelse att komma näst sist i min åldersgrupp... men förändringen gick åt fel håll... jag kom sist! *s*


En liten varningstecken är att jag känner nånting i halsen, inte bra alls. Men jag har två veckor på mig att kurera mig, men jag hade ju tänkt träna igång kroppen nu... *håller tummen*


Förutom middag efter tävlingen så käkade jag en QP Cheese lite senare och innan läggdags en 150-grammare med ägg och räksallad, snacka om att jag var hungrig! :)

Av Johan Tullare - 11 juli 2007 11:35

Idag har jag lärt mig ett nytt ord... och det av Aftonbladet, det trodde man inte. I artikeln om spindlar i lastbilshytter skrivs följande:


"En rådig Volvoanställd lyckades i går övermanna och omhänderta en av inkräktarna samt överantvarda vederbörande till Anticimex."


Där ser man, tack för det Televerket! :)

Av Johan Tullare - 8 juli 2007 23:03

Simmade Vansbro idag... i år hade de delat på elitgruppen och guldsimmarna. Jag värmde upp lite innan start så jag valde att starta nere i vattnet vilket gjorde att jag låg nästan först en stund efter start. Ingen trängsel alls och jag hade bestämt mig för att gå ut rätt hårt redan från början. Jag simmade om några stycken men blev inte omsimmad av någon. Det flöt på bra men när jag strax innan 2000 meter blev omsimmad av två stycken så insåg jag att jag hade tappat tempo... hängde därför på de. Efter 2000 meter så simmade jag om de sista i tävlingsgruppen, shit vad det kändes bra. Det gav verkligen förnyade krafter. Klockade mig till 36:04 nere vid eken och nu insåg jag att jag hade bråttom, där brukar jag ha ungefär halva tiden. Ökade farten en aning och det kändes fortf bra. När jag kom till sista gångbron med typ 400 meter kvar så gav jag allt vad tygen håller. Simmade om flera stycken men brydde mig inte om klockan, publiken, speakern el nånting, jag var i min egna lilla värld. När jag simmade under målet så klockade jag mig till 53:56!!! Jag har försökt simma under timmen i 13 år och nu lyckades jag! Och det med råge! Jag blev sååå glad! Och jag var så trött så när jag skulle gå höger så blev det en avstickare åt vänster... fick sen hålla mig i räcket. Den officiella tiden blev 54:04, mer än tio minuter snabbare än förra året och PB med ca nio minuter! Förra året kom jag 879:a, i år 288:a!!! Detta samtidigt som alla jag hörde prata och alla jag pratade med tyckte att det var jobbigare än vanligt. Jag satt och fånlog när jag käkade... måste sett knasigt ut... *hehe*


En längre rapport kommer när jag druckit ur champagnen! :D

Av Johan Tullare - 3 juli 2007 23:44

Mitt andra intervallpass nånsin! Hade tänkt köra samma typ av intervallpass som jag gjorde på Coltings läger i Borås men det sket sig totalt.


Passet går ut på att springa tusingarna strax över ens milfart. Sen minskar man 15s på kilometertiden varje gång man minskar distansen... alltså teoretiskt enl följande:
2x1000@4:30, v90 (4:30)
2x800@3:24, v75 (4:15)
2x600@2:24, v60 (4:00)
2x400@1:30, v45 (3:45)
2x200@0:42, v30 (3:30)


Det faktiska resultatet i Borås blev enl följande:
1000@4:30.4, v79 (4:30.4)
1000@4:30.8, v85 (4:30.8)
800@3:13.0, v72 (4:01.3)
800@3:17.1, v93 (4:06.4) - läste fel i matrisen på båda 800
600@2:26.8, v59 (4:04.7)
600@2:23.0, v60 (3:58.3)
400@1:31.8, v46 (3:49.5)
400@1:31.7, v45 (3:49.2)
200@0:43.7, v30 (3:38.5)
200@0:40.4 (3:22.0)


Värmde upp 2 km i dryga 5-minutersfart... och sen enl följande:
1000@4:20.3, v86 (4:20.3)
1000@4:30.2, v86 (4:30.2)
800@3:12.9, v59 (4:01.1)
800@3:16.4, v58 (4:05.5)
600@2:18.4, v44 (3:50.7)
600@2:18.7, v46 (3:51.2)
400@1:29.0, v35 (3:42.5)
400@1:29.3, v30 (3:43.2)
200@0:38.9, v30 (3:14.5)
200@0:37.5 (3:07.5)


Tre minuter efteråt var min puls nere på 58% av maxpulsen... exakt där den var när jag startade intervallpasset. Avslutade med 400 meter tekniklöpning på 3:09! :)


Tycker att mina tider är relativt jämna förutom att jag sprang för fort och glömde bort hur länge jag skulle vila. På tusingen o åttahundringen drog jag ner på tempot på andra men sen sket jag i det, tänkte att om jag orkar kan jag väl lika gärna springa snabbare än jag tänkt.


Så nu är frågan, har jag gjort ett dåligt intervallpass eftersom jag inte höll tiderna jag tänkt el har jag gjort ett bra intervallpass eftersom jag orkade springa snabbare än jag tänkt? :)

Av Johan Tullare - 2 juli 2007 22:35

...låter så himla mkt bättre än att jag kom näst sist! :)

Eftersom en kompis skulle ha fest hemma hos mig (pga för liten lgh) på lördagen så städade jag och gick sen runt och fixade och plockade lite småsaker på fredagen. Det är alltid skönare att köra bil när det inte är så varmt ute. Men jag kom inte iväg förrän 22:45 vilket iofs inte borde varit nåt problem med tanke på att det bara är 20 mil till Säter. Kom inte längre än till Eugeniatunneln så var den avstängd och de ledde alla bilar via trafikljusen vid Norrtull, det tog en bra stund. Sen tänkte jag hålla mig vaken mha en kaffe, så jag stannade vid Statoil i Akalla för att handla. Nattöppet betyder en lucka i väggen kan jag meddela och det var typ fem före mig. Det tog en bra stund det också. Kaffet höll mig vaken ända till Säter och en bra bit in på natten, somnade nog inte förrän fyra på morgonen... och så vaknade jag halv sex! Det har i princip aldrig hänt att jag vaknat innan klockan ringer. Slumrade lite innan klockan ringde en timme senare.

Och mkt riktigt, dalkullan hade fixat frukost till bara mig. Jag mådde sådär illa som man gör när man sovit för lite, typ som att man är bakis. Men jag lyckades få i mig en tallrik fil med müsli o corn flakes, en mörk fralla med hamburgerkött, ost, tomat o gurka. Sen lite juice och ett kokt ägg, vad mer kan man begära! :)

Kom på att jag hade glömt Vitargo men det behövs ändå inte för en sprint. Köpte två Red Bull på Statoil på väg till starten. När jag sen skulle fylla flaskan så upptäckte jag att jag tagit fel kork. Har en förmåga att slarva med rengöringen av mina Vitargoflaskor efter tävlingarna. Den kork jag hade fått med mig hade stelnad Vitargo i "pipen" och något svart hade börjat gro. Fick låna en säkerhetsnål av killen bredvid mig (tack för det) men den var inte tillräckligt lång. Kom på att jag kunde använda min lilla insexsats som jag alltid har på cykeln. Sen tvättade jag bort det svarta med Ramlösan jag hade med mig. Sportdrycken för dagen fick bli en Red Bull blandad med lite Ramlösa Skogshallon... :)

Killen bredvid mig brukar visst också komma näst sist så det skulle bli en kamp om näst sistaplatsen mellan oss.

Speakern lät meddela att det inte fick finnas några väskor i växlingsområdet och att vi hade x antal minuter (hörde inte hur många) på oss att fixa bort de. Det "förstörde" förberedningsritualen för många och det spyddes galla över denna konstiga regel som ingen hört talas om förut?!

På med våtdräkten och ner till vattnet. Testade att simma några minuter och det kändes riktigt bra. Men det gjorde det i Hindås också bara för att sen på tävlingen skita sig totalt efter bara nån minut. Starten gick och jag hängde med bra i början. Det blev lite fajt med fötter, ben, armar och armbågar... ända ut till första bojen och en bit till. Jag väntade på att den konstiga kvävningskänslan skulle dyka upp men den kom aldrig. Det gjorde att jag hände med rätt bra på simningen. Tyckte jag hade min "granne" bredvid mig ett tag för att sen simma om honom.

Upp ur vattnet efter 16:59 och då var grannens cykel borta, skit också. Jag hade sett fel i vattnet. T1 på 2:31 och sen iväg på cyklingen. Första varvet på 9:57 och det kändes riktigt bra. Låg en bra bit över 30 hela tiden. Andra på 9:34.2, tredje på 9:34.1, snacka om jämnt! Tyckte jag såg en kille jag känner från sajten Puls.se sitta vid vägkanten och ta kort. Ut på sista varvet och mkt riktigt, det var kikapu och Robban. Jag ropade till de när jag swischade förbi... och så in för växling med sista varvet på 9:28. Jag cyklade om flera stycken på cyklingen vilket kändes bra.

T2 gick på 1:07 och så iväg på löpningen som kändes trögt i början. Fick inte riktigt igång andning och ben efter cyklingen. När jag varvade första gången började det kännas bättre. Tydligen tryckte jag för löst på pulsklockan för jag fick ingen tid på första varvet. De två första varven gick på 15:21 och så ut på tredje. Jag hade en kille ca 50 meter framför mig som hade sprungit om mig på andra varvet. Tänkte att jag skulle ta honom innan mål. Ökade därför farten rätt markant. När vi varvade med drygt 800 meter kvar så låg han ca 15 meter före och nu ökade jag tempot ännu mer. Med bara 50 meter kvar till mål var han två meter före och jag la in spurten. Jag trodde han skulle svara så jag gav allt jag hade och slog honom med fem sekunder.

Jag fick en klapp på axeln av honom med kommentaren "bra jobbat". Sista varvet gick på 6:47 och den rejäla spurten gjorde att jag mådde illa ett tag men det gav snabbt med sig. Sista varvet gjorde jag på 4:04/km vilket får anses som okej för mig. Sluttiden blev 1:21:21 på min klocka men bara 1:20:46 på den officiella... undrar varför? Så stor diff brukar det inte vara.

Det jag kände efteråt var att jag inte tagit ut mig till max hela tiden som jag hade tänkt. Snittpulsen blev bara 168 vilket är 82% av min maxpuls. Jag klarar typ tjugo slag mer i snitt under en timmes tid, har nog inte vant mig vid att jag har blivit starkare av all träning. Måste våga ta i mer tidigare i loppet. Så konklusionen blir att jag är nöjd men ändå lite besviken på mig själv att jag inte tog i mer.

Blev slagen av min "granne" med 1:54 så nu har jag kommit näst sist på sex tävlingar i rad! :D

Eftersom det bara var 20 deltagare i min klass så tog jag också några få poäng i cupen så nu är man med på banan! *s*

Stannade kvar för att kolla på prisutdelningen på Masterklasserna samt starten för Seniorerna. Snackade en hel del med kikapu och Robban. Det var kul att se simning samt T1 för seniorerna. Det går snabbt! Tänkte heja på Robban ut på cyklingen och hann då se Björn, Jonas och Erik komma in på första cykelvarvningen. Det var nästan så att Robban fick häng på tätklungan... :)

Sen bar det av hemåt för lite partaj och god mat. Hemfärden gick betydligt snabbare än ditfärden, 1:50 jämfört med 2:30... :)

Och drinkarna var goda... :D

Ovido - Quiz & Flashcards