Direktlänk till inlägg 19 juni 2007

070617: Göteborg Triathlon

Av Johan Tullare - 19 juni 2007 19:40

Jag anlände Borås vid midnatt och mina söta föräldrar hade lyckats övertala mig att ta in på hotell istf att sova i bilen som jag hade tänkt. Ett rätt klokt beslut med tanke på att det fortf ösregnar. Enligt Jonas Colting så regnar det aldrig i Borås... det stämmer inte! *s*


Ringde Scandic Plaza för att kolla om de hade öppet och om de hade nåt rum ledigt. Dubbelbingo blev det och snart var jag incheckad. Receptionisten frågade "vill du ha en tidning, el du kommer somna direkt". Såg nog lite trött ut... :)


Det dröjde inte länge förrän jag låg i en mysig säng. Men, jag glömde min voltarensalva i bilen... orkade inte hämta den men det kändes rätt okej i knäna nu.


Vaknade av att mobilen ringde strax innan 0800. Hade tydligen sovit över ringningarna sen 0715... :)

Det regnade lite fortf men inte alls som igår. Ner till frukosten och tryckte i mig en macka med ost & skinka, en macka med leverpastej & gurka, en tallrik naturell yoghurt med russin, müsli, start och bran flakes. På det ett löskokt ägg och bacon och så melon som avslutning. Säga vad man vill, men de har bra frukost på Scandic! :)


Iväg mot Hindås dit jag anlände tjugo minuter innan nummerlappen skulle hämtas ut. Nu har det slutat regna. Stötte ihop med Jonas på väg från parkeringen. Han frågade om jag tränat nåt sen sist och lite har jag faktiskt tränat... men inte så mkt som jag borde. Han hade ställt om i princip allting på sin cykel så att han var starkare än nånsin så det skulle nog gå bra idag.


När jag hämtat nummerlappen gick jag tillbaka till bilen för att plocka ihop allt. Skruvade dit tribågen igen! *tjoho*

Checkade in cykeln och började leta efter min plats. Lika ostrukturerat som vanligt... *s*

Såg många jag känner igen från Coltings läger. Ted, Kari, Kristin och Line från Norge, Timo och så Jonas tjej Annika. Hon skulle också tävla idag. Efter att ha lagt alla prylar till rätta och fixat dit nummerlappen på mitt gummibandsbälte tillsammans med några squeezy så började klockan närma sig kvart i elva och dags för genomgång nere vid simningen. Jag frågade killen bredvid mig hur alla kunde vara så lugna med tanke på att vi ska vara nere vid simningen nu. -Jag startar halv tolv, säger han. -Jaha, jag hade fått för mig att det var elva. Nu fick jag en halvtimme tillgodo och passade på att prata lite med Timo som skulle köra sin första triathlon. Han hade också cyklat Vätternrundan igår... liiite snabbare än jag dock. Nämligen på 8:38... satan vad snabbt! Vi tog lite kaffe och delade på en bulle som vi fick vid matstationen, det var snällt! :)


En sista koll att allting ligger så att det går snabbt i bytet, på med våtdräkten och så ner till simningen. Blev avprickad och sen ner på bryggan. Nu fem minuter kvar till start. Annika knuffade i mig i vattnet och inte kändes det som 18 grader. Jag ville inte vara med om det som hände förra året så jag värmde upp genom att simma några hundra meter, det kändes bra.


Så gick starten och jag började crawla och hängde med bra... men efter bara en liten stund så får jag samma känsla som förra året. Jag kan inte andas, jag kommer drunkna. Började simma bröstsim istället och tänkte att det är ju f-n också. Försökte crawla några gånger men rätta känslan ville inte infinna sig. Jag hade en kille bredvid mig som också simmade bröstsim. Vi var nu distanserade ordentligt från resten av gänget. Väl ute vid yttersta bojen efter knappt tio minuter så testade jag att crawla igen och nu funkade det. Jag lämnade den andra killen bakom mig och började ta in på de andra. Simmade om en tre, fyra stycken på resten av sträckan. Säga vad man vill om min simning men jag simmar väldigt rakt till skillnad från en del andra. Upp från simningen var det långt att springa till växlingsområdet, längre än förra året då de lagt om "rutten".


Ut på cyklingen och direkt i första backen så bränner det till i höger knä. Aj, ingen bra känsla. Hinner inte köra långt på den åtta kilometer långa vändbanan innan jag möter Annika. Tänkte att henne borde jag kunna komma före i mål med tanke på att jag tränat en del och som jag fattat det gör inte hon det... men hon är ett helt varv före mig på cyklingen. Simmade jag så dåligt? :(


Jag hade riktigt ont i höger knä men passade på att massera det i utförsbackarna samtidigt som jag bara cyklade med vänster ben. Tänkte att det kanske är bättre att bryta än att riskera resten av sommarens tävlingarna men efter andra varvet så började det kännas bättre. Mot slutet kunde jag till och med ta i lite och låg på i 46-47 km/h och tycker det går fort... då säger det bara *swosch* så är de snabba grabbarna förbi! Shit, vad snabbt de cyklar! Några hundra meter före växling till löpning så cyklar jag om Annika... :)


In för växling och där stod Jonas i mål redan! Snabbt på med strumpor och löparskor... ändå hann Annika före mig, gissar att hon cyklade i löparskorna. Jag sprang om henne rätt snabbt och hon ropade och frågade om jag behövde alla mina squeezy? Eftersom jag tagit en precis innan på cykeln så lär jag inte behöva tre på en mil så jag slängde en till henne. Löpningen kändes jättebra och första varvet gick på 11:38 (något avkortat eftersom ut från växlingen gjorde första varvet lite kortare). Nästa gick dock på 13:09 och nu började jag inse att det skulle bli svårt att slå förra årets tid på 2:50:41, därför ökade jag tempot lite. Tredje varvet gick på 12:53 och inför sista varvet ökade jag ännu mer så det gick på 11:43 och nu var jag rätt trött! Sprang i mål på 2:51:04 så jag missade med 23 sekunder. Retligt nära var det!


Fick i efterhand höra att cyklingen förra året var tre km för kort och att de förlängt den nu. Samtidigt som det var längre att springa från simningen. Det gör att jag var snabbare i år än förra året och det känns bra även om jag inte slog tiden. Att kunna avsluta med en stark löpning bara fem minuter över mitt rekord på milen känns också bra! Nu är han på gång igen, akilles! :D


Efteråt visade det sig att killen som simmade bröstsim var Timo. Han hade haft samma problem som jag med crawlningen men hans känsla höll i sig hela simningen så det var till att simma bröstsim hela sträckan för honom. Han var 4:30 sämre än mig på simningen men 5:09 bättre på cyklingen. Han låg alltså lite före mig... jag sprang om honom efter första vändningen vid 1.25 km utan att veta om att jag nu ledde över honom. Trodde att han låg ett varv före mig. Men det visade sig att jag till slut slog honom med 4:10! :)


Han kände sig lite sliten efter Vättern och det kan jag skriva under på... men en rolig helg har jag haft! :)


Min vana trogen så kom jag näst sist i min åldersgrupp och när det gäller triathloncupen så var det många fler deltagare i år. Jag kom 23:a istf 8:a som förra året vilket gör att jag förmodligen inte får några poäng i cupen... :(

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Tullare - 15 december 2007 00:18

Usch vad jag är dålig på att uppdatera min blogg!   Men nu måste jag bara berätta om Thaiköket på Blekingegatan, de har så underbart god mat! Ni måste bara testa det. De har inga rättigheter men den goda maten väger upp det med hästlängder! Värt en o...

Av Johan Tullare - 8 september 2007 15:23

Igår körde jag förbi ett Mobile Sperm Freezing Lab, tänk att det finns efterfrågan på de mest konstiga affärsidéer......

Av Johan Tullare - 25 augusti 2007 12:39

...men jag glömmer bort min blogg. Ska ta och uppdatera lite ang. triathlontävlingar, strumpbyxor, nedskräpning och taxichaufförer.   Men nu ska killarna och jag på barnkalas... stay tuned! :) ...

Av Johan Tullare - 11 augusti 2007 12:59

Jag har anmält mig till Lidingö Supersprint. Det handlar om att simma 100 meter, cykla 3 km och sen springa 1.2 km, snacka om att jag kommer göra bort mig. Har räknat lite på det och Colting kommer säkert fara runt på 7-8 minuter medan jag kommer beh...

Av Johan Tullare - 5 augusti 2007 22:50

Var igår hos kompisar och grillade gott. Det var tänkt som ett poolparty men solen ville inte riktigt så det blev inget dopp. Däremot så pratade ett par andra kompisar om Sandhamn dagen efter. Det skulle bli tidig uppgång då båten från Stavnäs går re...

Ovido - Quiz & Flashcards