Av Johan Tullare - 7 juni 2007 11:34

...avlöpte med westerninspirerad sommarfest på jobbet. "Anpassad klädsel premieras", så jag letade hemma i förrådet och lyckades pussla ihop en rätt bra outfit som kompletterades med nyinköpta boots från Skopunkten och cowboyhatt från Gamla Brogatan. Det innebär att jag har ett klockrent skavsår på ena foten, det blir _alltid_ så första gången jag använder nya skor. Hade till och med sparat skägget extra länge dagen till ära! :)

Festen var kanon med hästskokastning, lasso och lerduveskytte med laser. Jag lyckades riktigt bra med hästsko och skytte men misslyckades helt med lassot, det var skitsvårt! Två i laget skulle också rida på eltjuren. Jag blev (såklart) utsedd att vara den ena av de, den andra, en jättesöt och trevlig tjej som också var riktigt duktig på lerduveskyttet. Där var "taktiken" att de skulle vara snällare mot en söt tjej. Jag lyckades sitta kvar näst längst av alla och det känns idag med tanke på blåmärkena i rumpan... :)

Det pratades om en tävling om bästa klädsel och många tyckte jag skulle vinna, det var till och med så att en på mitt jobb trodde att jag jobbade på stället vi var på... *s* ...men som vanligt så "glömdes" den tävlingen bort... men, men... vad är väl en bal på slottet... :)

När bussarna gick in till stan efter midnatt så hamnade vi på Café Opera... det var en upplevelse att gå dit i cowboyutstyrsel. Jag fick komma in om jag tog av mig hatten... den åkte dock på så fort jag kom in. Vi höll oss ute på terassen där champagnen flödade och det dukades fram grönsaker med dipp och senare, närmare halv fyra har jag för mig, halstrad råbiff, oxfilé i bitar samt kalkonbröst. Det smakade mer än bra! Vågade mig ner på toa en gång och fick såklart frågan; "Ursäkta, men går du alltid ut sån där el har det varit maskerad?". "Det har varit maskerad", svarade jag skrattandes. "Ja, vad skönt. Var inte säker på att jag skulle våga fråga". Sen blev det ledigt på toan och det var hans tur, "Det där är respekt, gå före du..." :)

Jag gillar också servitrisen när en jobbarkompis (han lyckades med lika många hästskor som jag men ett poäng mindre på skyttet) frågar henne; "Vem tror du drar snabbast av honom och mig?"... "Han såklart, det ser du ju på honom". Hon fick en kram... :)

Var hemma halv sex så det mesta av Sveriges födelsedag sovs bort... cyklade över till en kompis på kvällen och grillade, drack vodka lime och stormtrivdes... tack för det Televerket!

Av Johan Tullare - 4 juni 2007 23:14

Direkt från Borås åkte jag till Köping för att umgås med mina barn några timmar innan korvgrillningen på äldste sonens skola. Jag hämtade de på skola resp. dagis vid 15 och sen åkte vi till Nyckelberget för att spela minigolf. Men det var stängt så vi gick till lekparken precis bredvid en stund. Sen gick vi upp i skogen på Nyckelberget och utforskade varenda liten stig oavsett hur brant det var. Vi följde efter en ekorre och samlade kottar. Vi letade stigar och klättrade i berg. Jag tror att de uppskattade detta mer än minigolfen... :)

När klockan började närma sig 17 var det dags att bege sig till mamman för att äta lite soppa innan korven. Vi la alla kottar på en sten så att ekorrarna skulle bli sugna på smörgåsbordet vi dukat upp. Efter soppan gick vi till ängen där klassföräldrarna ordnat det hela mkt bra! Korvgrillning, brännboll och sen fika med gitarr och allsång. Det blev lite sent så de kommer att vara trötta imorgon när det är friluftsdag med bad i utepoolen...

Av Johan Tullare - 3 juni 2007 23:34

Tidig frukost idag eftersom vi skulle hinna med både simning och distanslöpning innan lunch. Borås bjöd på sin bästa sida med strålande solsken och inte ett moln på himlen! I bassängen redan 0830 för drillövningar och teknik. Idag utan våtdräkt för Jonas tycker att man ska träna mer utan än med. Han tyckte också att de som räknade simtag igår hade för låg frekvens på armarna så det är tydligen inget att eftersträva att hålla låg frekvens på det. Efter en timme med insim på 300 meter, diverse övningar och nersim på 100 meter ryggsim så bar det av till Almenäs för att snöra på oss löparskorna. Även idag gällde tre grupper, en lite långsammare som skulle vara ute i en timme. En som skulle hålla ca sexminuterstempo och vara ute i 1.5 timme och så Jonas grupp som skulle springa mer än två timmar i knappa femminuterstempo. Jag valde (såklart) mellangruppen idag... utan protester från Jonas den här gången! :)

Vi stack iväg med David (en kompis till Jonas som även var med på Scandic Bike Tour) som vägvisare, dagen till ära på MTB pga ryggskott... vi höll ganska exakt 10 km/h enligt en kille med fotpod men vi delades rätt snart upp i två grupper där en sprang lite snabbare och en lite långsammare. David fick cykla fram och tillbaka för att leda in våra två grupper på rätt löpspår och stigar. Den här rundan var helt i klass med Ursvik i backighet. En av backarna gick det inte att springa i till och med. Nerför den backen på andra sidan så vaknade min mage och det gick inte att springa förrän jag gjort ett nödstopp i skogen. Där gick typ tre minuter, men rundan råkade bli lite längre än 1.5 timme trots det. Klockan stannade på 1:49 prick och på det fick vi ihop 285 höjdmeter!

Efter detta ett dopp i sjön som var sval men skön. Lunch och så utlottning av pulsklocka och våtdräkt. Jonas tjej Annika drog första lotten som var pulsklockan, den gick till en kalmartjej. Sen drog tjejen från Kalmar lotten för våtdräkten och tror ni inte att hon lyckades dra sin kille?! Full utdelning till den familjen kan man säga... :)

Eftersom jag ska vidare norrut imorgon så valde jag att stanna kvar i Borås över natten. Då tyckte Annika att vi kunde grilla tillsammans eftersom Jonas skulle iväg och inte komma förrän senare. Så vi fixade käk och grillade och det blev hur gott som helst! Fantastisk mat! Tack, Annika, för det initiativet! :)

Känner mig inte alls lika sliten som jag var igår... men shit vilken träningsvärk jag har i magen efter de där övningarna med Pilatesbollen.

Gaus, Roms & Brumund (OBS! Internt skämt!) från Borås för den här gången!

Av Johan Tullare - 2 juni 2007 23:55

Jag är klen! Idag skulle vi cykla distans och dela in oss i tre grupper. En som skulle cykla ca nio mil och snitta 25-26, en som skulle vara ute i fem timmar och snitta 27-28 och en som skulle cykla vara ute i sex timmar och snitta 31-32. Jag ville läggga mig i mittengruppen men Jonas tyckte att de som var med på Scandic Bike Tour skulle köra med snabba gruppen. Sagt och gjort, så blev det.

Men innan dess så stack vi iväg direkt efter frukost till gymmet Onyx för att gå igenom coreövningar. Jonas visade övningar med expanderband, pilatesboll och några som man kan göra med bara kroppen. Efter det direkt till Alidebergs 50-meters utebassäng för valfri simning. Jag testade att simma tusen meter (med våtdräkt) utan att vila. Det gick riktigt bra! Första 200 på 3:50.2, nästa på 3:55.2, o så sista tre på 3:57.7, 3:57.8 o 3:57.6 (riktigt jämna, el hur? :) = 19:38.5, första gången under 20 min på 1000! :)

Avslutade med nersim 200 meter på 6:13.7 med vila efter varje 50. Testade att räkna simtagen då vissa sa att det lönar sig att dra ner på frekvensen. Det kan nog ligga nåt i det för det tog ca 50 sek oavsett om jag tog 38 el 42 simtag på en längd. Men det kändes onaturligt så jag vet inte om det är nåt jag ska utveckla.

Efter det lunch och sen iväg på cyklingen. Jag hade ont i huvet innan simningen men det hade ordnat upp sig nu. Men hur mkt jag än drack så kände jag mig torr i munnen, jag blev trött redan efter två timmar. Nu gällde att hålla i men jag började sacka efter i uppförsbackarna (och det var kuperat som bara den idag). Efter drygt tre timmar började det ryktas om att stanna för att köpa mer dricka så jag höll i till dess. Svepte en Red Bull och köpte Cola. Piggnade till en aning men det började bli jobbigt nu. Höll i tills vi började närma oss Sexdrega. Därifrån hittar jag till Borås så då bestämde jag mig för att ta närmaste vägen därifrån. När jag väl bestämt mig för det mentalt så var det jättesvårt att motivera sig att hänga på de andra. De drog ifrån mer och mer. Släppte de efter 115 km.
Nu bjöd resterande km på en helt annan dimension av cykling... det var rätt skönt att cykla i sin egen takt. Höll ändå rätt god fart in mot Borås med ca 30 km kvar. Man ser mkt mer av naturen när man kör själv, även om jag rätt snart hamnade på riksväg 27. Är det nån som har tänkt på hur långa och böljande backar en riksväg bjuder på? Jag vet! Rv 27 såg ut som en berg-o-dalbana med sugande o goa backar hela vägen sista 20 km.
När jag kom in på rv41 så blev jag omkörd av en lila raggarbil som tutade glatt och ropade "kämpa på" samtidigt som de skålade med mig. Sånt ger extra energi! :)
Till skillnad från den röda lilla skitbil som körde om oss i ett samhälle. Började hålla tutan nertryckt långt bakom oss och hela vägen förbi. Passerade de första i klungan med bara 15-20 cm tillgodo mot backspegeln, jävla idioter!!! En annan bil vi fick möte med tidigare på en landsväg höll ut typ med en meter från sin högersida vilket gjorde att han prejade oss rätt rejält. Vad är det för fel på en del människor?
Jag är rätt nöjd med att ha cyklat 152 km på 5:07, det blir 29.6 km/h i snitt. När jag släppte klungan efter 115 km så hade vi 31 km/h i snitt. Men jag är ändå besviken att jag fick slita rätt hårt för att hänga med de och att jag var tvungen att släppa efter 115 km. Jag känner mig klen! Tror att det hänger på att jag måste raka benen... ;)

Det var löpning kommenderad direkt efter cyklingen och niomilaklungan hade precis sprungit färdigt när jag kom till Almenäs. De hade stannat på ett fik och ätit blåbärspaj med vaniljsås när de var ute o cyklade... blev lite avis kan jag säga! :)
Konstigt nog hade inte femtimmarsklungan kommit. Jag slängde på mig löpardojorna direkt och stack ut o sprang nästan 30 minuter i lufsfart... drygt fem minuter per kilometer skulle jag gissa. Kändes faktiskt helt okej! Ett bra tag efter jag hade sprungit klart så kom min klunga in och hade "bara" fått ihop 17 mil men det hade tagit tid efter att jag lämnade de pga en punktering och att de stannade en gång till för att köpa dricka. Ett bra tag efter det kom femtimmarsklungan och de hade råkat ut för en muskelbristning och cykelproblem så de hade fått ihop nästan 16 mil med 23 i snitt.
Med tanke på hur trötta flera stycken såg ut på middagen så kanske det inte var så illa pinkat av mig ändå... det var ändå 1145 höjdmeter och jag är förhållandevis pigg nu. Det är simning och distanslöpning som står på schemat imorgon och det ska orkas med! Over and out, hörs imorrn... :)

P.S En i min grupp drog i sig åtta Red Bull under cyklingen idag. Det kan inte vara nyttigt! En annan kille hann med en dikeskörning och ett besök i en trädgård! Han hade sån tur att han kom ur diket och upp på en cykelväg parallellt med vägen trots att diket var fullt med makadam. Sen gjorde han om det när han skulle upp på vägen igen. Besöket i trädgården skedde i en hög fart i en utförslöpa som svängde till vänster, men det gjorde inte han. Rätt in i en trädgård där han duckade för ett äppelträd och lyckades bredsladda mot ett Gunnebostängsel. Där blev han stående mot stängslet och kunde cykla iväg som inget hade hänt, snacka om att va trött... o snacka om att ha flax i kvadrat!

Av Johan Tullare - 1 juni 2007 23:29

Frukost 0730... det regnar ute! :(
Lagom till vi hade fått på oss cykelkläderna hade det slutat regna och så iväg på ett intervallpass med betoning på teknik. Näst högsta växeln på en relativt kuperad skogsväg på 15 km. Det blev till att dra tungt ibland... pedalen klickade ur i en rätt brant uppförsbacke. Gissa om det var svårt att komma igång därifrån! Totalt blev det 60 km med 30km/h i snitt.

Efter det hem o käka lunch (jösses vad det smakade bra med spaghetti o köttfärssås), sen blev det ett väldigt långt uppehåll där många passade på att sova. Men sånt funkar inte på mig, då är jag helt sänkt resten av dagen. Hann bli rätt dåsig innan vi 1530 gav oss iväg för ett intervallpass på bana. Så har man testat det för första gången. Upplägget såg ut så att man springer 2x1000, 2x800, 2x600, 2x400 o 2x200 snabbare och snabbare enligt en matris med tider. Det var tänkt att man skulle börja lite långsammare än sitt miltempo men jag sprang första kilometern prick på mitt miltempo. Samma sak en gång till sen var det dags för 800. Då läste jag fel, tyckte det stod 1.24 på varvet men det stod visst 1.42 Gissa om jag fick springa på mina 800-hundringar! Jag tänkte att sån här skillnad kan det väl inte vara på 15 sek snabbare per km. Näe, det var det ju inte heller, jag hade sprungit de på 3.45-fart Hela tiden handlade det om att tänka på löpsteget och tekniken. Sista 200 gick på 40 sek blankt, kanske inte snabbast i världen men jobbigt var det att inte falla in i sprintsteg utan tänka på det ekonomiska triathlonsteget... :)

Från Ryavallen så joggade vi till Alidebergsbadet och hoppade i utepoolen för teknikövningar. Kan säga att man va inte så jättesugen på att hoppa i nu. Men det kändes bättre när man väl var i. Där körde vi en hel del teknik för armarna... och det känns nu ikväll.

Kommer somna gott nu... vi hörs imorgon! :)

Av Johan Tullare - 31 maj 2007 23:27

Kom iväg lite sent från Stockholm pga ett möte som drog ut på tiden... och så behövde jag tanka och ta ut pengar, skulle förbi enklaresport på vägen och hämta upp lite energi som jag beställt. Men jag insåg att jag var sent ute så jag skippade det. Och tur var det. Vi skulle samlas 16-1630 för att köra en kort lägerinfo vid 17. Jag anlände Borås 1650 så det var bara att packa ur bilen och byta om till löparkläder. Vi skulle eg ha simmat men Alidebergsbadets ute-50:a öppnar inte förrän imorgon eftersom de haft problem med vattnet. Jag hade inte riktigt laddat för löpning så jag klämde en squeezy och drog en halv red bull för säkerhets skull.

Vi sprang iväg i lugnt tempo och efter tio min var vi framme vid en fotbollsplan där vi körde lite teknikintervaller. Sen bar det av upp i skogen där vi också körde teknikintertvaller men mer inriktat på backteknik. Sen tillbaka till Almenäs... det hela tog en timme. De djärva hoppade i sjön för att blaska av sig. Det var rätt skönt faktiskt. Jonas lånade en termometer och påstod att det var 18 grader... vet inte riktigt om det stämde men det var iaf inte jättekallt.

Almenäs dukade upp självservering av fisk och potatis, det smakade riktigt bra då jag inte fick i mig nån lunch... efter det en kort info om morgondagen, sen pratade vi bort några timmar och några av oss avslutade med en öl på uteserveringen. Nu är det natti natti o sov gott...

Av Johan Tullare - 29 maj 2007 21:55

Ikväll råkade jag hamna på Ursvik Xtreme... en tävling på 15 km i tuff terräng. Det var jobbigt men kom i mål på 80:09... försmädligt nära 80 min men det såg länge ut som att jag skulle gå i mål på 82 min, det var inte förrän några hundra meter från mål som jag insåg att det var nära 80 min... men det får bli nästa gång. Jag är nöjd eftersom detta var typ 3:e löpturen i sen januari...

Av Johan Tullare - 28 maj 2007 22:59

Nu har jag lämnat barn och muffins till deras mamma... hon undrade om jag blivit huslig? Om mitt barn vill baka så är det klart att jag bakar även om jag inte kan el har gjort det förut. Sååå svårt kan det ju inte vara, och det var det inte heller! :)

Så efter att huset varit fullt med folk några dagar så sitter man här ensam igen. Kontraster som sagt... även om det kan va skönt att va ensam ibland så gillar jag liv o rörelse bättre. Nu dröjer det ett tag till nästa gång...