Alla inlägg den 2 juni 2007

Av Johan Tullare - 2 juni 2007 23:55

Jag är klen! Idag skulle vi cykla distans och dela in oss i tre grupper. En som skulle cykla ca nio mil och snitta 25-26, en som skulle vara ute i fem timmar och snitta 27-28 och en som skulle cykla vara ute i sex timmar och snitta 31-32. Jag ville läggga mig i mittengruppen men Jonas tyckte att de som var med på Scandic Bike Tour skulle köra med snabba gruppen. Sagt och gjort, så blev det.


Men innan dess så stack vi iväg direkt efter frukost till gymmet Onyx för att gå igenom coreövningar. Jonas visade övningar med expanderband, pilatesboll och några som man kan göra med bara kroppen. Efter det direkt till Alidebergs 50-meters utebassäng för valfri simning. Jag testade att simma tusen meter (med våtdräkt) utan att vila. Det gick riktigt bra! Första 200 på 3:50.2, nästa på 3:55.2, o så sista tre på 3:57.7, 3:57.8 o 3:57.6 (riktigt jämna, el hur? :) = 19:38.5, första gången under 20 min på 1000! :)

Avslutade med nersim 200 meter på 6:13.7 med vila efter varje 50. Testade att räkna simtagen då vissa sa att det lönar sig att dra ner på frekvensen. Det kan nog ligga nåt i det för det tog ca 50 sek oavsett om jag tog 38 el 42 simtag på en längd. Men det kändes onaturligt så jag vet inte om det är nåt jag ska utveckla.


Efter det lunch och sen iväg på cyklingen. Jag hade ont i huvet innan simningen men det hade ordnat upp sig nu. Men hur mkt jag än drack så kände jag mig torr i munnen, jag blev trött redan efter två timmar. Nu gällde att hålla i men jag började sacka efter i uppförsbackarna (och det var kuperat som bara den idag). Efter drygt tre timmar började det ryktas om att stanna för att köpa mer dricka så jag höll i till dess. Svepte en Red Bull och köpte Cola. Piggnade till en aning men det började bli jobbigt nu. Höll i tills vi började närma oss Sexdrega. Därifrån hittar jag till Borås så då bestämde jag mig för att ta närmaste vägen därifrån. När jag väl bestämt mig för det mentalt så var det jättesvårt att motivera sig att hänga på de andra. De drog ifrån mer och mer. Släppte de efter 115 km.
Nu bjöd resterande km på en helt annan dimension av cykling... det var rätt skönt att cykla i sin egen takt. Höll ändå rätt god fart in mot Borås med ca 30 km kvar. Man ser mkt mer av naturen när man kör själv, även om jag rätt snart hamnade på riksväg 27. Är det nån som har tänkt på hur långa och böljande backar en riksväg bjuder på? Jag vet! Rv 27 såg ut som en berg-o-dalbana med sugande o goa backar hela vägen sista 20 km.
När jag kom in på rv41 så blev jag omkörd av en lila raggarbil som tutade glatt och ropade "kämpa på" samtidigt som de skålade med mig. Sånt ger extra energi! :)
Till skillnad från den röda lilla skitbil som körde om oss i ett samhälle. Började hålla tutan nertryckt långt bakom oss och hela vägen förbi. Passerade de första i klungan med bara 15-20 cm tillgodo mot backspegeln, jävla idioter!!! En annan bil vi fick möte med tidigare på en landsväg höll ut typ med en meter från sin högersida vilket gjorde att han prejade oss rätt rejält. Vad är det för fel på en del människor?
Jag är rätt nöjd med att ha cyklat 152 km på 5:07, det blir 29.6 km/h i snitt. När jag släppte klungan efter 115 km så hade vi 31 km/h i snitt. Men jag är ändå besviken att jag fick slita rätt hårt för att hänga med de och att jag var tvungen att släppa efter 115 km. Jag känner mig klen! Tror att det hänger på att jag måste raka benen... ;)


Det var löpning kommenderad direkt efter cyklingen och niomilaklungan hade precis sprungit färdigt när jag kom till Almenäs. De hade stannat på ett fik och ätit blåbärspaj med vaniljsås när de var ute o cyklade... blev lite avis kan jag säga! :)
Konstigt nog hade inte femtimmarsklungan kommit. Jag slängde på mig löpardojorna direkt och stack ut o sprang nästan 30 minuter i lufsfart... drygt fem minuter per kilometer skulle jag gissa. Kändes faktiskt helt okej! Ett bra tag efter jag hade sprungit klart så kom min klunga in och hade "bara" fått ihop 17 mil men det hade tagit tid efter att jag lämnade de pga en punktering och att de stannade en gång till för att köpa dricka. Ett bra tag efter det kom femtimmarsklungan och de hade råkat ut för en muskelbristning och cykelproblem så de hade fått ihop nästan 16 mil med 23 i snitt.
Med tanke på hur trötta flera stycken såg ut på middagen så kanske det inte var så illa pinkat av mig ändå... det var ändå 1145 höjdmeter och jag är förhållandevis pigg nu. Det är simning och distanslöpning som står på schemat imorgon och det ska orkas med! Over and out, hörs imorrn... :)


P.S En i min grupp drog i sig åtta Red Bull under cyklingen idag. Det kan inte vara nyttigt! En annan kille hann med en dikeskörning och ett besök i en trädgård! Han hade sån tur att han kom ur diket och upp på en cykelväg parallellt med vägen trots att diket var fullt med makadam. Sen gjorde han om det när han skulle upp på vägen igen. Besöket i trädgården skedde i en hög fart i en utförslöpa som svängde till vänster, men det gjorde inte han. Rätt in i en trädgård där han duckade för ett äppelträd och lyckades bredsladda mot ett Gunnebostängsel. Där blev han stående mot stängslet och kunde cykla iväg som inget hade hänt, snacka om att va trött... o snacka om att ha flax i kvadrat!

Ovido - Quiz & Flashcards