Direktlänk till inlägg 18 maj 2007

Scandic Bike Tour, Dag 3

Av Johan Tullare - 18 maj 2007 23:52

Lund-Karlshamn - Idag har jag njutit av dag 3! :)
uppskattat: ca 17 mil, 6.5-7h
faktiskt: 152 km, eff.tid: 5:37
start: 10:04, snitthast: 27.0, snittpuls: 135, tot.tid: 7:19
asc: 555 m, kcal: 3072
Idag var det ingen lek att sätta sig på sadeln men som tur är så domnar baken bort efter ett tag. En av killarna från tremannagruppen jag körde med i onsdags ville inte köra med snabba gänget så han undrade om vi skulle slå följe, så han och jag drog iväg lite innan stora gruppen. Idag var vindriktingen lite mer gynnsam än de andra dagarna.

Jag vet inte vad jag hade käkat till frukost men det gick lätt som bara den så jag trampade på i 44 knyck på "slätan" och trodde såklart att Mats låg bakom och hade det gôtt. Men icke sa nicke, när jag inte såg hans skugga vid sidan så vände jag mig om och då såg jag inte honom alls. Jag tog det lite lugnare och han kom ikapp och undrade vad jag hade fått i mig till frukost.

Vi trampade på och det kändes såklart i benen men det gick ändå bra då vi hade lite medvind. Efter nån mil kom stora klungan ikapp oss i en jättelång uppförsbacke. Jäkla bergsgetter! Efter ytterligare nån mil så kom vi ikapp ett par som startat lite innan oss eftersom de tar lite längre tid på sig att komma fram. De anslöt sig till oss och efter bara nån kilometer visade det sig att vi hade kört fel alla fyra (trots att jag hade med mig en med lokalkännedom... "det är lugnt, jag hittar här i skåne". Yeah, right. Vi svängde av mot Starrarp och när vi ska svänga in på vägen mot Bjälkhult så är det grusväg!!! Vi hade ingen lust med en halvmil omväg så det blev två km grusväg. Den var dock av den bättre sorten typ stampat jordgolv så det var rätt okej ändå. Kan säga att damen som vi hejade på halvvägs in på grusvägen hade blivit mindre förvånad om hon hade sett fyra kameler.

Nån kilometer senare, strax innan Huaröd var vi med om ngt otäckt. Vi blev omkörda av en ambulans som stannade bara några hundra meter senare. Vi blev stoppade av en brandman som berättade att en motorcykel hade frontalkrockat med en bil. Där fick vi stå i en halvtimme innan ambulansen var klar att åka iväg med MC-föraren. När vi gick förbi olycksplatsen ute på åkern så kan man såklart inte låta bli att titta och blodpölen var 15 meter från bilen... vi rös av obehag i flera kilometer efteråt... *hua*

Efter ett tag så lyckades vi få motvind (hur nu det gick till)... och då la Mats och jag oss ner i tribågen i dubbla led och drog de andra två. Det kändes riktigt bra då vi orkade pressa i 32 km/h i flera kilometer åt gången.

I Åhus stannade vi vid en korvkiosk och åt en tunnbrödsrulle, som i Skåne heter "Stockholmare"... en halv special heter "Göteborgare"... är de lite konstiga i Skåne? ;)

Jag tror aldrig att en tunnbrödsrulle har smakat så gott! Till efterrätt käkade vi en glass, och såklart skulle vi köpa Åhusglass men det fanns bara GB?! Men hallå, vi är i Åhus?!

Med förnyade krafter så cyklade vi vidare mot Sölvesborg via Vanneberga och Nymölla. Sen blev det lite besvärligt att hitta annat än motorvägen så det blev lite kartläsande och lite E22 innan den övergick till motorväg och nu var vi riktigt nära Karlshamn. Mats har bott i Karlshamn så han visste en cykelaffär där vi stannade så att tjejen kunde köpa cykeltajts och jag passade på att köpa ett par cykelbyxor (har bara två par varav det ena är 15 år gammalt) och en undertröja med dragkedja (bra att kunna lufta lite när solen kommer fram)...

Vi hann precis duscha innan det blev lasagnebuffé. Ojojoj, vad den smakade bra! Och oj, vad jag har börjat käka! Dubbla portioner lasagne och efter det anslöt vi med Karlskrona Triathlonklubb för korvgrillning nere vid havet. Två korvar med räksallad till dessert och till det en 3.5-öl men det blåste kalla vindar så vi packade ihop efter nån timme.

Vilken kanondag det här har varit! Jag kan cykla 15 mil och njuta av det! Jag känner mig grymt stark trots att det gör ont både här och där. Nånting i kroppen längtar redan efter cyklingen imorgon, det sprutar väl endorfiner el nåt. Jag är ledsen att säga det men jag tror att akilles har blivit knäpp på kuppen! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Tullare - 15 december 2007 00:18

Usch vad jag är dålig på att uppdatera min blogg!   Men nu måste jag bara berätta om Thaiköket på Blekingegatan, de har så underbart god mat! Ni måste bara testa det. De har inga rättigheter men den goda maten väger upp det med hästlängder! Värt en o...

Av Johan Tullare - 8 september 2007 15:23

Igår körde jag förbi ett Mobile Sperm Freezing Lab, tänk att det finns efterfrågan på de mest konstiga affärsidéer......

Av Johan Tullare - 25 augusti 2007 12:39

...men jag glömmer bort min blogg. Ska ta och uppdatera lite ang. triathlontävlingar, strumpbyxor, nedskräpning och taxichaufförer.   Men nu ska killarna och jag på barnkalas... stay tuned! :) ...

Av Johan Tullare - 11 augusti 2007 12:59

Jag har anmält mig till Lidingö Supersprint. Det handlar om att simma 100 meter, cykla 3 km och sen springa 1.2 km, snacka om att jag kommer göra bort mig. Har räknat lite på det och Colting kommer säkert fara runt på 7-8 minuter medan jag kommer beh...

Av Johan Tullare - 5 augusti 2007 22:50

Var igår hos kompisar och grillade gott. Det var tänkt som ett poolparty men solen ville inte riktigt så det blev inget dopp. Däremot så pratade ett par andra kompisar om Sandhamn dagen efter. Det skulle bli tidig uppgång då båten från Stavnäs går re...

Ovido - Quiz & Flashcards