Direktlänk till inlägg 19 juni 2007

070615-16: Vätternrundan

Av Johan Tullare - 19 juni 2007 18:30

Inatt lärde jag mig något nytt. Det spelar ingen roll om du tränat dubbelt eller trippelt mot vanligt när motivationen saknas. Jag kom iväg från Stockholm vid lunch... lite senare än tänkt. Mötte upp med Niclas vid IKEA för att plocka upp energi som jag beställt. Tyvärr så hade han sålt slut på Vitargo Performance så jag fick "nöja" mig med Vitargo Endurance. Jag misstänker att det var den som gav mig halsbränna. Av detta drar vi lärdom att inte testa något nytt på tävling!


Käkade lax på IKEA innan jag drog vidare... kom ner till Motala strax innan 18 och parkerade på samma ställe som jag gjort de senaste åren. Perfekt avstånd till både nummerlappar, start och dusch. Trodde inte det skulle finnas nån plats så sent men det gjorde det. Det är fler som alltid parkerar där för jag känner igen de runtomkring. Tänker inte tala om var nånstans för då kommer jag inte ha min plats kvar... :)


In till torget för att hämta nummerlapp och köpa en regnjacka som de annonserat om. Ja, tjena, den hade varit slut i flera timmar. Kikade på lite annat och hittade en vindtät jacka där man kan ta av ärmarna och få en vindtät väst. En sån blev det. Handlade jordnötter, bananer, red bull och risi frutti och käkade sen pasta och köttfärssås. Var en av de sista på det stället som fick nåt för maten hade tagit slut. De hade sålt över 800 portioner hörde jag... ā 60 kr! Det blir stålar det för lite pasta och köttfärs... :)


Iväg till bilen för att fixa med allting... träffade Martin som plockade upp en kartong med energi som jag levererade åt Niclas. Undrar om det var han som fick min Performance? Det ville inte Niclas säga... *s*


Skruvade bort min tribåge... *snyft*


Träffade på en kompis som också brukar parkera på samma ställe så vi snackade en stund och nu började det helt plötsligt bli lite bråttom. Blanda Vitargo, byta om, pumpa däcken, ta sig ner till starten. Min vana trogen kom jag dit med mindre än fyra minuter till start.


Och där gick starten! Iväg efter motorcykeln som jag tycker körde saktare än vanligt... låg precis bakom den och hamnade som trea när motorcykeln släppte. De drog iväg i 25 knyck och jag la mig bakom för jag tänkte att de ökar väl snart. Men det gjorde de inte och inte kom det nån bakifrån heller. Så jag körde om de och la mig i bekväma 35 knyck. Vände mig om efter en stund för att se om jag lyckats dra med mig nån men icke sa nicke.


Vid det här laget har jag insett att jag glömt mina cykelhandskar. Det funkar när man har tribågen att lägga sig i men nu måste jag hänga på styret ett halvt dygn, känns lite jobbigt. Och det märktes sen på natten när man bytte grepp och det stack till i handen för att delar av den somnat. Men, det som inte dödar, det härdar!


Efter en stund kom det en klunga som jag hängde på en stund men det kändes inte bra så jag släppte. Jobbigt att ta i när det gör ont långt ner i halsen. Jag trampade på ensam och det kändes rätt bra. Försökte hänga på olika klungor men jag tappade lusten att cykla och motivationen var som bortblåst. Jag mådde illa och var nära att kräkas flera gånger. Längtade efter mjölken i Jönköping för att lugna halsen. Höll iaf min plan att inte stanna förrän i Jönköping. Oj, vad gott det var med korv med mos. Och mkt riktigt, halsen blev bättre av mjölken.


Tog en koffeintablett nu för att hålla mig vaken. Tack Johan för tipset! Att jag inte tänkt på det förut... vi använde det i lumpen för att hålla oss vakna under telegrafilektionerna. Ut på cykeln igen och nu var det dags att frysa... som vanligt efter Jönköping. Enligt uppgift var det bara tre grader på natten... *brr*


Kämpade på uppför backarna och hoppade över Fagerhult enligt plan. Häftigt när solen börjat värma på lite och sen kör man ner i en dal dit solstrålarna inte nått än, då sjunker temperaturen säkert tio grader. Nu börjar det att köra ihop sig ordentligt med sömnighet, halsbränna och illamående. Knäna började kännas av också men jag trampade på... hängde på en stor klunga en mil innan Hjo. Hade tänkt hoppa över depån i Hjo egentligen men jag kände att jag behövde vila lite. Åt iaf ingen lasagne, det tar för lång tid. Dessutom kändes det som jag nyss käkat i Jönköping.


Trampade vidare mot Karlsborg som jag tänkte hoppa över eftersom jag stannade i Hjo, men när jag kom till Karlsborg var jag ännu tröttare så jag stannade där också. Och vad jag kissar... det brukar jag inte göra men det visar väl bara att jag dricker ordentligt till skillnad mot annars... :)


En stund efter Karlsborg kom jag på mig själv att tappa en klunga för att jag var så sömnig så jag glömde bort att trampa. Hade vid det här laget tagit tre koffeintabletter så jag vågade inte ta fler. Det kändes som att tabletterna hjälpte men bara en kort stund och det sköt bara upp sömnigheten. I vanliga fall så brukar det gå över, nu kom det tillbaka hela tiden. Jag stannade och satte mig på ett vägräcke och lutade mig mot cykeln för att få lite mikrosömn. Nickade till ett par tre gånger och när jag vaknar till liv igen så sitter en fotograf på huk från Motala Tidning. Han tog mitt namn och nummer och jag var så yrvaken så jag glömde fråga om det var fråga om söndagens el måndagens tidning.


Trampade på i min ensamhet, att hänga på klungor var det vid det här laget bara att glömma. Stannade vid varje depå nu men cyklade förbi Medevi. När jag började närma mig stan så gled det upp en kille jämsides och tackade för draghjälpen sista milen, utan mig hade han aldrig tagit sig i mål för han var helt slut, berättade han. Och jag visste inte ens att jag hade nån bakom mig... :)


Glad som en lärka att det var över korsade jag mållinjen efter 14:40 (eff.tid 12:08)... så var tolfte klassikern avklarad! :D


Väl i mål så tog jag den slingrande kön bort mot maten, en pasta sallad (Edit: Hjälp, en särskrivning, och jag som hatar särskrivningar! Måste va trött, bäst jag sover) med kyckling och bacon. Till det öl... och jag som ville ha mjölk till min hals! Men det fanns inget annat än öl så jag tog det. Käkade salladen och zippade försiktigt på ölen... sen la jag mig på rygg och somnade som en tok... :)


Vaknade till liv efter en timme alldeles överhettad i solen. Tog mig till bilen, lämnade cykeln och duschade. Sen satte jag mig i bilen och somnade...


Efter att ha sovit några timmar kändes det riktigt bra så jag tog mig in till torget för att hämta mitt diplom. Hittade en restaurang som såg bra ut men det är mkt folk där och de flesta har inte fått sitt käk. Jag frågar en servitris hur lång tid det tar att få maten. -Det vet de nog inte ens i köket, svarar hon. Alldeles för lång tid för mig alltså.


Ville eg inte käka hamburgare med tanke på tritävlingen imorgon. Tänkte att alltid hittar jag nånting på vägen men jag började bli rätt hungrig. Precis innan jag kör ut ur Motala så nog fan, ligger det inte ett McDonalds där? Jaja, lika bra att stanna, lär ju inte krylla av öppna matställen längs med rv40 efter 21. Det blev en Grilled Chicken Deluxe el vad de heter, med minimorötter och mineralvatten. Dessutom en Kaffe Cool, typ en milkshake med en dubbel espresso i botten... mumsigt (och så håller man sig vaken).


Strax söder om Motala börjar det regna vilket snart övergår i ösregn. Tack för att Vätternrundan gick igår. Efter en stund på rv40 anslöt E4 så nu gick det lite snabbare. Nånting jag slås av när jag kuskat runt en hel del på de svenska vägarna i sommar är hur dåliga de är. Jag fick hålla på att parera rännilarna med vatten mitt på motorvägen, och stora gupp och ojämnheter är det också.


Känns som jag glömt berätta en massa så jag återkommer när jag kommer på det... :)


Jag har:
-fått halsbränna
-mått illa
-varit nära att kräkas
-tappat lusten att cykla
-käkat korv med mos
-kört över en räv som var två cm platt
-haft grym motvind
-gråtit
-skrattat
-inte haft mkt till medvind
-tutat på två andra maskotar men inte fått nåt svar
-väntat två mil på att få sk...
-sk....
-cyklat i mål
-fullföljt min tolfte klassiker

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Tullare - 15 december 2007 00:18

Usch vad jag är dålig på att uppdatera min blogg!   Men nu måste jag bara berätta om Thaiköket på Blekingegatan, de har så underbart god mat! Ni måste bara testa det. De har inga rättigheter men den goda maten väger upp det med hästlängder! Värt en o...

Av Johan Tullare - 8 september 2007 15:23

Igår körde jag förbi ett Mobile Sperm Freezing Lab, tänk att det finns efterfrågan på de mest konstiga affärsidéer......

Av Johan Tullare - 25 augusti 2007 12:39

...men jag glömmer bort min blogg. Ska ta och uppdatera lite ang. triathlontävlingar, strumpbyxor, nedskräpning och taxichaufförer.   Men nu ska killarna och jag på barnkalas... stay tuned! :) ...

Av Johan Tullare - 11 augusti 2007 12:59

Jag har anmält mig till Lidingö Supersprint. Det handlar om att simma 100 meter, cykla 3 km och sen springa 1.2 km, snacka om att jag kommer göra bort mig. Har räknat lite på det och Colting kommer säkert fara runt på 7-8 minuter medan jag kommer beh...

Av Johan Tullare - 5 augusti 2007 22:50

Var igår hos kompisar och grillade gott. Det var tänkt som ett poolparty men solen ville inte riktigt så det blev inget dopp. Däremot så pratade ett par andra kompisar om Sandhamn dagen efter. Det skulle bli tidig uppgång då båten från Stavnäs går re...

Ovido - Quiz & Flashcards